Het is prettig om even te verduidelijken dat het gaat over een motor in de zin van het voertuig. In het voertuig zit namelijk een stuk meer dat stuk kan gaan dan enkel de krachtbron die het voertuig vooruit helpt. Er zijn hierdoor een stuk meer stukken die in potentie moeten worden gerepareerd. Men hoopt er natuurlijk nooit tegenaan te lopen, maar jammer genoeg hebben de meeste mensen niet het geluk een leven lang geen schade te hebben aan hun motor. Het is daarom belangrijk om in te kunnen schatten wanneer iemand voor een reparatie zou moeten kiezen en wanneer niet.
Het hangt vooral af van de prijs
Een schademotor zal in veel gevallen kunnen worden gerepareerd, maar het is niet altijd de verstandigste keuze. In sommige gevallen is de prijs om de reparatie uit te laten voeren zo hoog dat iemand het geld er niet voor heeft of dat het simpelweg de reparatie niet waard is. In dat geval kan het vaak beter zijn de motor te verkopen in plaats van te laten repareren. Daar moet natuurlijk wel in worden meegenomen of iemand erg gehecht is aan de motor. In het geval dat iemand een motor graag wilt behouden, kan de prijs van de reparatie eventueel een minder grote rol spelen.
Wat voor schade kan iemand dan aan denken
Er zijn natuurlijk een hoop verschillende manieren waarop iemand schade kan hebben aan een motor. Een van de meest voorkomende schadeposten is blikschade. Dat zou bijvoorbeeld kunnen ontstaan op het moment dat een motor omvalt. Een schademotor met blikschade kan echter ook ontstaan door een persoon die het leuk vindt om de motor te bekrassen. Daarnaast kunnen er bij een motor ook interne problemen zijn, zoals met de vering of de krachtbron. Bij elke soort schade is de reparatieprijs en het belang van de reparatie anders. Daardoor zal de afweging dus bij iedere schadepost ook anders zijn, aangezien sommige reparaties essentieel zullen zijn om nog van de motor gebruik te kunnen maken.